به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران در گفتوگو با مهر به تشریح وضعیت متروی تهران در نخستین روز از اجرای طرح محدودیتهای ترافیکی پرداخت و اظهار داشت: در اولین روز از اجرای این طرح که با روز اول هفته نیز مصادف شده بود، نسبت به چهارشنبه گذشته در آبان ماه میزان استفاده از مترو از سوی شهروندان تهرانی ۳۱ درصد کاهش یافت.
وی با بیان اینکه آمارها نشان میدهد که تعداد مسافران مترو نسبت به شنبه هفته گذشته نیز ۲۳۰۰ نفر کمتر شده است، تاکید کرد: با وجود کاهش استقبال شهروندان در استفاده از این مدل حمل و نقلی، شرکت بهره برداری متروی تهران با همان ظرفیت قبلی به فعالیت خود ادامه میدهد و سرفاصله حرکت قطارهای مترو ۳ و ۳.۵ دقیقه است.
نوبخت با اشاره به افزایش هزینههای مترو به جهت ضدعفونی روزمره و سرویس دهی نرمال در شرایطی که میزان مسافران مترو به کمتر از نصف رسیده است، گفت: این شرکت جزو شرکتهای زیان ده و نیازمند حمایت است اما هیچ اعتباری برای حفظ شرایط موجود به آن تزریق نمیشود و در پرداخت هزینههایش تنها مانده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران ادامه داد: با توجه به این شرایط خاص مترو امکان دریافت وام هم ندارد.
وی با اشاره به تصاویر منتشر شده در صفحات مجازی که از شلوغی مترو در روز اول اجرای طرح محدودیتهای کرونایی منتشر شده بود نیز اظهار داشت: ما تابع سیاستهای ستاد ملی کرونا عمل میکنیم و دادههای اعلام شده این شرکت بر اساس آمارهای روزانه است؛ اینکه تصویری از یک قطار شلوغ در شبکههای مجازی منتشر میشود، به معنی شلوغی همه خطوط و ایستگاهها و تمامی ساعات خدمات رسانی نیست.
نوبخت در ادامه توضیح داد: مترو با همان ظرفیت پیش از شیوع کرونا در حال خدمت رسانی است، اما در برخی از ساعات روز در ایستگاههای تقاطعی ممکن است با حجم بالای مسافر مواجه شویم که عمدتاً مربوط به ساعات ابتدایی روز است، ولی نمیتوان این تصاویر را مبنای شلوغی مترو دانست.
وی همچنین ورود مسافران متروی کرج به متروی تهران را که از ظرفیت بالاتری برخوردارند از دیگر عوامل تراکم مسافر در متروی تهران عنوان کرد و گفت: ظرفیت نشسته مسافر در قطارهای تهران ۳۰۰ نفر است در حالی که قطارهای دو طبقه خط ۵ مترو، ۱۵۰۰ صندلی است و این تراکم گریز ناپذیر است.
نظر شما